Κυριακή 31 Δεκεμβρίου 2023

Alt! Ο Παλιός!

 Από τον τίτλο θα μπορούσε κάποιος να συμπεράνει ότι θα γράψω για το στρατό (πάλι) , τα παραγγέλματα και τη Slang γλώσσα.

Λάθος! Το Alt το πήρα από τη γερμανική γλώσσα, είναι το αγγλικό old. Οι Γάλλοι είναι πιο διακριτικοί με την ηλικία, τη λέξη vieux vieille την αναφέρουν πολύ σπάνια και μιλάνε κυρίως με χρόνια και ηλικία, quelle âge ή avoir vingt ans, έχω είκοσι χρόνια. 

Οι μεγάλοι σε ηλικία άνθρωποι....στα ελληνικά είναι ... μεγάλοι! Ενώ στα αγγλικά και στα γερμανικά είναι παλιοί. Όταν είχε έρθει ο φίλος της Σοφίας από το Κλανγκεφουρτ, ο Χούμπερτ και ψιλομαθαινε ελληνικά γιατί πηγαινοερχόταν στο Όρος, ήθελε να πει ότι μεγάλωσε κι έλεγε "είμαι παλιός άνθρωπος" . "Παλιάνθρωπος δηλαδή", έλεγε ο Παναγιώτης και γελούσαμε...

Παλιός. Πεπαλαιωμενος. Αναπαλαιωμένος. Παμπάλαιος. Παλιουρας. 

Γερασμένος. Πρόωρα, αλλά όχι αναπάντεχα. Ένας χρόνος βγαίνει. Σβήνεται. Άδειασε. Ότι είχε να δώσει, το έδωσε. Παλιωσαμε,  το καταλάβαμε. Όλα τρίζουν και θα σπάσουν οσονούπω. Τα κύτταρα είναι παλιά, επιρρεπή σε μεταλλάξεις, χωρίς άμυνες και ιδιαιτέρως ευπαθή. Άρρωστα και δεν το ξέρουν. Η μέση ηλικία είναι η νιότη της τρίτης ηλικίας. Γιατί μετά τη μέση, αρχίζει ο κανονικός κατήφορος. 

Πού είναι όμως η μέση; ποιος το ξέρει; οι στατιστικές; το προσδόκιμο επιβίωσης; Δεν το νομίζω. Στο μυαλό παίζεται ο καθορισμός. Εκεί μοιράζεται η ζωή. Άσε που μέχρι να κάνεις τη μοιρασιά, σε τελειώνει πιο γρήγορα η θανατερή, η λυπητερή. Δε γλυτώνει κανείς, δεν αποφεύγει, ούτε και προλαβαίνει να κρυφτεί. Δεν είναι ούτε ο καθρέφτης, ούτε τα εξωτερικά χαρακτηριστικά. Δεν είναι τα μαλλιά, η φαλάκρα, δεν είναι τα μάτια ή οι αρθρώσεις. 

Από μέσα παλιώνεις. Πολύ βαθειά μέσα, το έχεις καταλάβει, πότε έχασες. Και είναι αργά για να σώσεις την παρτίδα. Πάλιωσε το παιχνίδι, η άμμος στην κλεψύδρα κύλησε. Δε χρειάζονται τίτλοι τέλους, δεν το χρειάζεσαι τον επίλογο. Έσπειρες, θέρισες και έφτασες στο τέλος. 

Diminuendo. 

Η και Ε

 Το  μυστήριο με τα γράμματα δεν αφορά πολύ κόσμο, δεν το νοιάζει. Δεν είναι στις πρώτες προτεραιότητες να μάθει κάποιος γιατί γράφουμε έτσι κι όχι αλλιώς. Από πού προέρχεται το κάθε γράμμα, τι υποδηλώνει, πώς προφέρονταν παλιά και πως τώρα, τι σήμαινε η μετάβαση, το πέρασμα από όλα τα παλιά αλφάβητα και πως καταλήξαμε να έχουμε στην Ευρώπη τα συγκεκριμένα και στην Ασία, στην άπω και στην εγγύς κάποια διαφορετικά. Γενικά ως δείγμα πολιτισμού το γράμμα περνούσε απαρατήρητο, διέλαθε την προσοχή των περισσότερων κοινωνικών στρωμάτων. Έτσι οι περισσότεροι είμαστε τρόπον τινά Α-γραμματοι.  Μείναμε στις λέξεις και στις προτάσεις. Κι εκεί με άπειρα κενά. Κι αυτό είναι λογικό.Είναι σαν να προσπαθείς να καταλάβεις μεγάλες αριθμητικές πράξεις, χωρίς να ξέρεις τα στοιχειώδη κομμάτια, τους αριθμούς και τις μονάδες. 

Τα γράμματα δεν ήταν από την αρχή βασικές δομές επικοινωνίας. Το πέρασμα από τους φθόγγους στα γράμματα, κατά τον Μπαμπινιώτη, σήμαινε τη μετάβαση του προφορικού στο γραπτό λόγο, από τα ηχητικά στα οπτικά σημεία. Στην ουσία ήταν μια πρώτη μορφή συγκεκριμένης τέχνης και αισθητικής. Η συμμετρία των κεραιών η η καμπύλωση τους από τόπο σε τόπο δήλωνε  το ύφος αλλά και τη νοοτροπία των κόσμων και πολιτισμών. 

Πχ  η συλλαβογραφική γραμμική Β' -που φέρνει αρκετά από τα ασιατικά Kana στοιχεία, κανείς δεν ξέρει αν υπήρξε επαφή μεταξύ των πολιτισμών, οι θεωρίες πολλές - είχε να κάνει με μια υποτιθέμενη "οικονομία" συμβόλων ,αλλά η επικρατήσασα αλφαβητική γραφή έδειξε την πραγματική πρόοδο, και ως προς την αληθώς εννοούμενη λειτουργικότητα στη σχέση γραμμάτων και φθόγγων. Το θέμα που συζητιέται συχνά στους γλωσσολογικους κύκλους ήταν αν πραγματικά η μεγάλη προσφορά των φωνηέντων ενίσχυσε τη διττή χρήση του γραπτού λόγου και τη συνέχιση από την προφορική παράδοση εμπειριών και συλλογικής μνήμης. Γεγονός είναι ότι η αρχαία Ελληνική με το ευρύ φωνηεντικό σύστημα της, 12 μακρά και βραχέα, προσέφερε απλόχερα τις φωνολογικές δυνατότητές στην έκφραση, χωρίς να χάνει στο γραπτό κείμενο κάτι από την άρθρωση αυτών. Εξάλλου η αναλογία ήταν περίπου στο 1:1, 12 φωνήεντα, όπως είπα με 13 διφθογγους, μακρεις και βραχείς. 

Επειδή βλέπω να μακρυγορώ και δεν το θέλω.....(ναι, καλά!), θα περάσω κατευθείαν στο θέμα. Το Ε. Προφορά εεεεε ή γράμμα Έψιλον. Το '95 πέφτει στα χέρια μου "η μητρική γλώσσα" του Βασίλη Αλεξάκη, που ξεκινά ή κλωθεται γύρω από ένα Ε στο μαντείο των Δελφών. Έτσι άρχισα να ασχολούμαι. Με το Ε και με το Η.

Λοιπόν, ξανά κατά τους γλωσσολόγους, μπαμπινιωτικούς ή μη, μέχρι το 400π.χ. το γράμμα Ε δήλωνε όχι έναν τρεις φθόγγους, πρώτα το βραχύ Ε, το μακρό ανοιχτό η και το μακρό κλειστό ει. Με τη μεταρρύθμιση στο αττικό σύστημα, έγινε η μετάβαση από το προευκλείδιο στο ευκλείδειο αλφάβητο και ξεχώρισαν τα Ε και Η, ώστε να μην υπάρχει πολυσημία. 

Αρχικά, στο φοινικικό αλφάβητο ήταν ως hê', οι Έλληνες παρέλειψαν όμως το ασθενές δασύ h κι εστίασαν στο φωνηεντικό στοιχείο Ε. 

Το όγδοο γράμμα των Φοινίκων hêt, περιλάμβανε ένα ισχυρό στην προφορά δασύ h. Εκεί λίγο μπερδεύτηκε το πράγμα κι ενώ αρχικά ήταν να ακουστεί ως χ-ήτα και θα δήλωνε το φθόγγο h, τελικά εξελίχτηκε στο γνωστό φωνήεν, ê δηλαδή το ήτα. Το πώς το χ-ήτα / ήτα (Η, η) ξέφυγε από το αττικό στο ρωμαϊκό αλφάβητο κι έγινε αυτό το μεγάλο h, που οι Γερμανοί ως πιο πιστοί στην προέλευση το αναφέρουν "ΧΑ", ενώ οι Αγγλοσάξωνες " Έιτς", .....είναι μια άλλη πολύ μεγΑααααλη ιστορία. Τώρα θα εστιάσω μόνο στο Ε και στο Η.

Λοιπόν, δε θα μακρυγορησουμε...(Γιώργος Πάντζας στη Σωφερινα). Το Ε λοιπόν μετά το 403 ή 402πχ έγινε μόνο ένα ε-ψιλόν. Το μακρύ Ε άλλαξε σε ήτα. 

Στην ελληνική γραφή έχει μια ή δύο καμπύλες, που χωρίζονται από την κεντρική οριζόντια κεραία, ενώ στο λατινικό αλφάβητο κλείνει η άνω καμπύλη, σχηματίζοντας έτσι έναν κάτι σα δακτύλιο. Ενδιαφέρουσα είναι η προφορά, εμείς λέμε Έψιλον, τα γερμανικά φύλα μένουν στο Ε (α, μπε, Τσε, ντε, Ε), και οι τρελλοαγγλοσαξωνες μπερδεύονται στο "Ι" (έϊ, μπι, σι, Ντι, Ι). Ο,τι να'ναι δηλαδή! Το πιο κουφό είναι ότι επειδή αυτές οι λατινικές γραφές, αγγλικά/γαλλικά/ισπανικά/γερμανικά δεν είχαν ποτέ δασείες ή ψιλες, στο θέμα που ανέφερα "He" ή "Ε", μπερδεύτηκαν και όπου έβρισκαν Έψιλον με δασεία, το κλασικό He δηλαδή, δεν έγραφαν το απλό σκέτο Ε, πχ Ελλάς, αλλά Hellas. Όχι Ελένη, αλλά Helen, Helena. Όχι Έκτωρ, αλλά Hector/Hektor. Όχι Ηρώδης, αλλά Herodes/Herod.

Εδώ να μην ξεχνάμε,.... εσείς δηλαδή, γιατί εγώ δεν ξεχνάω τίποτα! .... το σύμβολο της δασείας στην ουσία του ήταν απλοποίηση του ├ (το αριστερό μισό του Ήτα). Επίσης , η δασεία στην αρχαία ελληνική ήταν ιδιαίτερο φώνημα. Εξ'ου και η Αττική διάλεκτος ήταν δασυντική διάλεκτος. 

Τον Έρωτα, το γράφουν όλοι και τον προφέρουν όπως ακριβώς κι εμείς, λόγω της ψιλής που προηγείται. Eros. Erotik/erotic.

Πάμε τώρα στο Ήτα; (πάμε, γιατί θα ξημερωσουμε, και έχουμε και δουλειές! Δεν είμαστε τίποτα χασομερηδες γλωσσομανιακοί... τελείωνε!!)

Οκ λοιπόν, το Ήτα, το μακρό ανοιχτό πρώην Ε, από τους Φοίνικες ως hêt ή h-êth (χεετ  ή χεεθ) προφερόμενο και σήμαινε φράκτης, περίβολος (λογικό, μοιάζει σαν κάγκελο ή σκάλα). Και αυτή είναι μια μεγάλη διαφορά. Ενώ όλα τα άλλα φωνήεντα ήταν κατεξοχην λαρυγγικά, ααα, εεε, οοο, στο hêt ή h-êth υπερέχει ακουστικώς αυτή η δασυτητα του αρκτικου γλωττιδικού, ή όπως λέει ο καλός μας Δάσκαλος ο κύριος Μπαμπινιώτης, του γλωττιδικού τριβόμενου συμφώνου. 

Για τον ερασμικό Ητακισμό και τον Ιωτακισμό της εξελιγμένης Νεοελληνικής, ...δεν έχω χρόνο (sic)! Να επανέλθω μόνο για λίγο στην ωραία περιπέτεια που είχε η φωνητική αξία του γράμματος Ήτα. Επειδή έχω αρκετά βιβλία που περιγράφουν π.χ τι ταλαιπωρία επικράτησε στους γραμματιζομενους κυκλους των μεταφραστών, όταν επιβλήθηκε η μικρογραμματη γραφή με το μικρό ήτα να εμφανίζει μια θηλιά ή επιμήκυνση της καμπύλης προς τα άνω ( h ), το οποίο κι επικράτησε στα λατινικά, αλλά φυσικά όχι σαν φωνήεν, ενώ στην ελληνική έκλεισε με χαμήλωμα της αριστερής κεραίας ως η κι εννοείται ότι παρερμηνεύεται και μπερδεύει τους πάντες όταν το συγκρίνουν με το λατινικό n ( το Νι, δηλαδή) . Ο ορισμός της Βαβέλ.

Άλλο παράδειγμα, πιο επίκαιρο κι εννοείται κάτι που με αφορά. Το εβραϊκό όνομα Μιχ-α-έλ δηλώνει αυτόν που μοιάζει, που πλησιάζει στο Θεό, μετάφραση Έλ. Λογικά ακουγόταν κι ως Μιχαέλ, όπως Γαβριέλ, ή Ραφαέλ, όπου Ελ κι Ο Θεός των Σημιτών και των άλλων φυλών του Ισρα-έλ. Ελα όμως που ήρθε στα τραπέζια των αρχαιοελληνων μεταφραστών και διαννοούμενων, οι οποίοι το είδαν ως μακρύ ανοικτό ήηηηη, γι'αυτό και δεν ενδιαφέρθηκαν για το ετυμολογικό αλλά για το γλωσσολογικό. Ergo....Μιχαήλ. Ή Γαβριήλ ή Ραφαήλ...και φυσικά Ισραήλ. Στα λατινικά γράφεται και προφέρεται Michael, κι έτσι και με φωνάζουν Μίχαελ. Αλλά επειδή όλα μεταφράστηκαν από τα πρωτότυπα, κάποιοι στην Ελλάδα σκέφτηκαν..."να μην μπερδέψουμε τα πράγματα, αν κάποιοι δουν το Μιχαήλ ίσως το κάνουν Michanl, Μιχάνλ. Ας το μεταφρασουμε τότε με το νεότερο εξελιγμένο/νεοελληνικό Ι. Μιχαίλ, Michail" 

Μπορείτε να φανταστείτε, υποθέτω, τι ωραία πέρασα εξηγώντας σε ληξιαρχεία, δημαρχεία, ταχυδρομεία, εφορίες, κρατικές υπηρεσίες, κτλ γιατί Ι κι όχι H h κι όχι Εε / Ee. Τουρλουμπούκι.....ή Τουρλουμπούκη. 

Το ίδιο και με τον Πατέρα, πατήρ. Vater. Κρατήρας, Krater. Σημαντική (η επιστήμη της Σημειολογίας), οι Άγγλοι λένε Semantics. Ή το ποίημα, έγινε poem. Στα ιατρικά λεμε σκληρωση ή σκλήρυνση αλλά μεταφράζεται Sklerosis/Sklerose, σκλερόζις/σκλερόζε. Θα μπορούσα νά συνεχισω μέχρι αύριο, αλλά....θα μακρυγορησω και δεν το θέλω. 

Να το κλείσω εδώ; να βάλω βιβλιογραφία; άντε ρε, που θέλετε και evidence. Να ψάξτε μόνοι σας! Κι αν βρείτε κάτι, να φωνάξετε Εύρηκα κι όχι Eureka, που περιέργως ή κατά τον κανόνα οι Άγγλοι το προφερουν Γιουρήκα κι όχι Γιουρέκα. Ενώ οι Γερμανοί παλι, το λένε κανονικά Όϊρέκα. 

Βγάζεις άκρη; όχι

Έχει σημασία; Όχι.

Γιατί ασχολούμαι, ρωτάς; σε νοιάζει; Όχι.

Α και γαμησου (ή gamesou, γαμέσου) Παραμονή Πρωτοχρονιάς! 

Κι ευτυχισμένος ο νέος χρόνος. Αγάπη για τον Πλησίον. Agaplesion, αγκαπλεζιον που λέμε. 

Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023

Διαθήκη 2.0

 Πριν πολλά πολλά χρόνια, είχα γράψει ένα κείμενο, εδώ  προσπαθώντας να δικαιολογήσω γιατί γράφω στο ιστολόγιο.

Δεν ξέρω αν είναι πλέον τα ίδια κίνητρα, που με σπρώχνουν, να ανοίγω το ιστολόγιο, να σκαρώνω ποστ/αναρτήσεις με τα βαθύτερα δαιδαλώδη δρομάκια και σοκάκια του μυαλού μου, που εδώ και κάποια χρόνια , δεν κάνει κανονικό τικ-τακ, αλλά μια απόλυτη αρρυθμία. Δε βλέπω ούτε τα παιδιά τα πρώτα, πολλώ δε μάλλον τα δεύτερα, που ούτε ελληνικά δε θα μπορούν να διαβάζουν,να έχουν κάποια ανάμειξη ή υποσυνείδητη υποδαυλιση της διαδικασίας. Ο,τι γίνεται, γίνεται στο πλαίσιο ενός "μηνύματος σε μπουκάλι" , Message in a bottle, Flaschenpost, τα γράφεις, τα χώνεις στα μπουκάλια και τα πετάς στους ωκεανούς μιας ακυβέρνητης κυβερνοχώρας. Και δε με νοιάζει στο κάτω κάτω και να το βρει κανείς. Δε με αφορά. Μη σώσουν και τα διαβάσουν. Αρκεί που τα είπα. Και σιγά δηλαδή και τι είπα! Αλλά από το να ψάχνω συμβολαιογράφο για κανονικές διαθήκες ή διαδικτυακές Testamente και Patientenverfügung, τα γράφω εδώ, και τζάμπα είναι και ατελείωτος χώρος... 

Δεν έχω να αφήσω τίποτα. Δεν κατάφερα να φτιάξω, να χτίσω τίποτα. Δεν ξέρω τίποτα, ουδέν οίδα, είδα όμως πολλά, περισσότερα απ'ότι άντεχαν τα μάτια. Περιουσία δεν έχω, τα εσώψυχα μου τα εκθέτω εδώ και δεκαετίες. Τα βιολογικά εσώψυχα είναι μια κάποιας ποιότητας, αλλά δεν ξέρω αν θα πιάσουν "μια". Δωρητής. Μια ζωή δωρίζω, χαρίζω, δεν πουλάω, πουλιέμαι.

Αλλά κάπου όμως ξεπούλησε, το αφεντικό τρελάθηκε. Δεν υπάρχει φράγκο, καμία διαθήκη. Μόνο λόγια. Αυτά που πετάνε. Αέρας. Και άμμος. Ανάμεσα στα δάκτυλα.


Αγιάτρευτη πληγή

 Μια αγιάτρευτη πληγή. Γάζα. Θα μπορούσε κάποιος να κάνει ένα λογοπαίγνιο, ένα αστείο. Γάζα που δεν παίρνει πλέον γάζα. Γιατί όχι; Έχει μήπως κάποια αξία η ανθρώπινη ζωή; κάποια ηθική; αυτά είναι αστεία πράγματα! Εδώ γελάμε με το ολοκαύτωμα, σατυριζουμε κάθε θάνατο, ενός βρέφους, ενός παιδιού, διακωμωδούμε τα βασανιστήρια ανθρώπων αμετοχα, σε μικρά και μεγάλα εισαγωγικά, Αθώων.

Με κουράζουν, ίσως και να με αηδίαζαν, αν δεν είχα γίνει τόσο αναίσθητος , όλες αυτές οι φιλοαραβικες, φιλομουσουλμανικες φωνές ανά τον κόσμο. Ζούνε ένα θρησκευτικό μεσαίωνα, εδώ και αιώνες. Παρόλα τα κινητά τους, τις μοντέρνες εμφανίσεις τους, νέοι γέροι, γυναίκες και παιδιά, είναι προσκολλημένοι σε ανήθικες παραδόσεις, ασύμβατες με τη σημερινή θέση άντρα γυναίκας και λοιπών φύλων , στρέφουν και διαστρεβλώνουν τα μηνύματα των -κατά τα λεγόμενα τους- "ιερών γραφών" τους, οι φανατικότεροι αυτών θεωρούν ότι όλοι οι αλλόθρησκοι πρέπει να πεθάνουν, και εμείς τους κοιτάμε και προσπαθούμε να μιλήσουμε σε ένα κάποιο πολιτισμικό επίπεδο, για να συνεννοηθούμε στα Βασικά.

Είναι μια θρησκευτική κινούμενη άμμος, δεν υπάρχει παρόμοιο διανοητικό μοντέλο, σε τραβάει προς το τίποτα, προς την καταστροφή. Άνθρωποι πέφτουν στη θάλασσα, δεν ξέρουν κολύμπι, αλλά πιστεύουν στον Αλλάχ. Δεν υπάρχει λογική. Κι άμα τους σώσουν τα κορόιδα στο Αιγαίο, σηκώνουν το κεφάλι στον ουρανό. 

Είδα σήμερα πολύ κόσμο να πηγαίνει για την προσευχή της Παρασκευής σε δύο τεράστια τζαμιά. Δε με πείραξε ιδιαίτερα, με ενόχλησε ο όγκος των ανθρώπων, ήταν πολλοί για αυτό που φανταζομουν, αλλά αυτή είναι και η δύναμη μιας θρησκείας, ο λαός, που τρέχει . Έτσι ήταν και οι Χριστιανοί, έτσι είναι και οι Ινδουιστές, έτσι και οι Παγανιστές. Για τους Δωδεκαθεϊστές δεν μπορώ να φανταστώ, αλλά έτσι δε θα ήταν κι αυτοί; πίστευαν ο,τι τους κατέβαινε και σκότωναν γι'αυτό. 

Οι μουσουλμάνοι ανά τον κόσμο δεν απολαμβάνουν όλοι τα αγαθά στις αμιγείς μουσουλμανικές χώρες, επιλέγουν να ζησουν-και να επιβληθούν, με τον όγκο των αριθμών τους και των υπερβολικών γεννήσεων-σε χώρες που καλόμαθαν από ανέσεις, αλλά υστερούν σε τραγικό βαθμό στα δημογραφικά στοιχεία. Και οι αριθμοί δεν ψεύδονται. Η Τουρκία και το Ιράν από 25-30 εκ πληθυσμό το 1960, κατάφεραν μέσα σε σχεδόν εξήντα χρόνια να γίνουν 84,78 κι  87,92 εκατομμύρια, αντίστοιχα. Φυσικά κοντά στα δισεκατομμύρια των Ινδών, που ξεπέρασαν και τους Κινέζους, έχουν δρόμο ακόμα. Αλλά δείχνει τη σωστή κατεύθυνση της θρησκείας. Όπως και στο χριστιανισμό, "αυξανεσθε και πληθυνεσθε" έλεγε ! 

Αλλά αν το πάρεις από την αρχή, η ιστορία έλεγε άλλα. Στη Μέση Ανατολή ξεκίνησαν -απ'οτι λένε - γραφή κι ανάγνωση. Πήραν τα ιερογλυφικά των Αιγυπτίων, αφού απελευθερωθηκαν από αυτούς, άρχισαν να επικοινωνούν μεταξύ τους, όλες οι φυλές ταυτόχρονα. Πολλά χρόνια πριν την Εγιρα. 

Η Μέση Ανατολή τρανταχτηκε όμως από τους Ρωμαίους, διασπαρθηκε, μοιράστηκε κι εξοβελιστηκε. Ο Προφήτης κατάφερε να ενώσει γενιές και φουρνιές ανθρώπων, όλων των επιπέδων, να τους τρέψει σε μια μάζα, μια γροθιά, ένα βράχο. Οι αποικιοκράτες βοήθησαν τα μέγιστα, να κρατηθούν κάτω, στην καταπάτηση των ελευθεριών τους, όλοι οι άνθρωποι εκεί, να μείνουν μια μάζα. Να ακούγεται η φωνή τους σαν αλαλαγμος. Κι ας προέρχεται από τα βάθη των αιώνων. Κι ας είναι η απαρχή του λόγου. Στα ευρωπαϊκά αυτιά μας ακούγεται μόνο το Ουακμπάρ. Ο τρόμος και η απειλή. Το μελαμψό δέρμα, προστασία από τον ανελέητο ήλιο, έγινε το ίδιο άστρο του Δαβίδ, που κυνηγούν τώρα τους Ισραηλινούς, ισραηλίτες, απογόνους του Αβραάμ. Εβραϊκά ονόματα έχουμε πολλοί, εβραϊκό αίμα θα έχουμε, ακόμα και οι Άραβες δηλαδή, αλλά αφού δεν ξέρουμε ποιοί είμαστε, γιατί να μην τα βάλουμε με αυτούς που νομίζουμε ότι φταίνε; μωαμεθανοί, Σιίτες/Σουνίτες, εξ'αραβικων κρατών ή ασιατικών, Αφρικανοί κατάμαυροι ή μαυριδεροί Μεσογειοι, όλοι θα τα βάλουνε και έχουν κάτι εναντίον του Ισραήλ. Πολιτικοί λόγοι, θα υποθέσει κανείς ή ριζωμένες προκαταλήψεις. Όπως των Κέντροευρωπαίων απέναντι στους Οθωμανούς,που έφτασαν έξω από τη Βιέννη. Αννίβας και ο Αλπ Αρσλάν στο Μαντζικέρτ. Για το Ναπολέοντα έξω από τη Μόσχα και τον Γκουντέριαν και τον Κεσσελρινγκ, κουβέντα. Κι αυτοί εναντίον των ρωσοεβραιων, των απανταχού Ασκεναζυ και των δικών μας, των νοτίων, των Σεφαραδιτών Εβραίων. 

Ήταν η Γάζα κάποτε η γη της Επαγγελίας, η Χαναάν, για τους επιστρεφοντες από τη σκλαβιά των Φαραώ. Αυτή η Γάζα έχει εδώ και πάνω από εφτά δεκαετίες πάψει να είναι τόπος ανθρώπων, παρά μόνο το νεκροταφείο των συνειδήσεων μας. Η πληγή της Μέσης Ανατολής δε θα κλείσει, θα ανοίξει ακόμα παραπάνω για να καταπιεί το μισό κόσμο. 

Quem Iuppiter vult perdere, dementat prius

 Quem Iuppiter vult perdere, dementat prius

Μωραινει Κύριος ή ο Δίας ων βουλεσαι απωλεσαι.

Τι θα γράψει στην (αυτο;)βιογραφία μου....

Αρχικά κλόουν, Καραγκιόζης με τα ελληνικά δεδομένα, "...για να γελάνε οι άλλοι".

Μετά το πήρε σοβαρά, γιατρός, έκανε οικογένεια, είχε υπευθυνότητα, συννοφρυωμενος ων και τον κόσμο στους ώμους, Άτλαντας. Έτσι πίστευε!

Δε κράτησε πολύ! Θες οι θάνατοι στη δουλειά, θες τα παιδιά στο σπίτι, ξανάγινε γελωτοποιός, έφτιαχνε κλίμα, ξαναλεγε αστεία κι ανέκδοτα.

Ώσπου ήρθε το πρώτο μπαμ! Ξενητειά, μόνος, κόπηκε η μαγκιά, κόπηκαν τα γέλια, κόπηκε ο ομφάλιος λώρος. Σοβαρότητα. Εδώ δε μας ξέρουν, να τους ξεγελάσουμε ότι είμαστε "κάποιος". Κάποιος που δεν "παίρνει από αστεία", κάποιος με Κύρος. Dead serious.  Ξαναπηρε πάλι στα σοβαρά το θέμα , οικογένεια, παιδιά, να σώσει τον κόσμο. Αφού δε σώζεται κανείς, βρε Καραγκιόζη....του φώναζε η φωνή μέσα του. Δεν την άκουσε . Είχε πολύ φασαρία μέσα στην πανδημια, ήταν σοβαρή υπόθεση κι αυτός ανέβηκε στα πόστα, ανέβηκε στις πολεμίστρες και εκεί"δεν παιζουνε " . Ήθελε το μέτωπο, τις μάχες με τον εχθρό να τον κοιτά στα μάτια. Δεν κατάλαβε ποτέ, πού και πότε έχασε! Το σίγουρο είναι ότι κατάλαβε ΤΙ έχασε. Τη λογική, τη σοβαρότητα, το Ρυθμό, την  ενσυναίσθηση, τη συμπάθεια, την καλοσύνη, την καλοπροαίρετη στάση στα πράγματα και στη ζωή, το μακρύ βλέμμα στο χρόνο, τη διορατικότητα (είχε ποτέ;) , το ενδιαφέρον για τον εαυτό, το μέλλον. 

Και ξαναέγινε ο γνωστός καλός μας Καραγκιόζης. Ο funny Guy, ο κλόουν με το μουστάκι, ο ατακαδορος. Γέλιο μέχρι γελοιοποίησης. Γιατί όχι; τι έχει (άλλο) να χάσει; την αξιοπιστία; ας γελάσω! 

Κι αυτό θα συνεχίσω να κάνω, όσο... αντέχει το σκοινί. Μωρός. Στη σχετική μορφή του. Κύκλος είναι , από μωρό σε Μωρό. Θα κλείσει. 

Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου 2023

Der Mensch

Entwicklungsprodukt. Fehlerhaft allerdings. So viele Farben, so viele Geschlechter, so viele verschiedene Größen, so viele Rollen. Sprachen und Laute. Alles so unterschiedlich Gibt es überhaupt den einen Menschen? 

Schwächen und Stärken. Dschungel. Der große Fisch. Herrschaft und Unterwürfigkeit. Schadenfreude und Neid. 
Das Großhirn, das Majestätische, das Geniale. Wie groß ist der Mensch? Er besitzt die Kraft, einen ganzen Planeten auf die Knien zu bringen.
Die Emotionalität und die niedrigen Beweggründe. Wie klein ist der Mensch? Er lässt sich von einem Virus 0,02 μm Durchmesser fressen und daran sterben. Zerbrechliche Gleichgewichte. 
Jahrzehntelang wirkt er positiv und kreativ, erschafft und schöpft,  kreiert und steuert. Es dauert aber eine 0,001 ms und schmeißt alles hin. Alles zerstört, alles futsch! 
Was eine Kreatur! Das ist bestimmt kein göttliches Werk. Da ist kein Plan, kein Projekt ausgedacht. Nur Zufall, Fügung und Willkur. Die Krönung der Schöpfung ist - mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit -ein genetischer Unfall aus dem Genpool der Primaten. Als zweibeiniger Affe, wäre es denkbar, aber dass er so denkt, wie er denkt..... war dem Neandertaler sein Untergang.

Der Mensch singt, der Mensch schlachtet, ein Mensch malt und musiziert, der gleiche Mensch taucht ab und tötet den letzten Hammerhai der Welt. Sein gutes Recht, er ist der Herr, der Meister. Er darf alle andere Wesen auf dem Planeten, all die Tiere und Pflanzen, die ganze Fauna und Flora, fressen, killen, ersticken und aussterben lassen. Welche göttliche Figur hätte es geplant, voraussehen und erlaubt? 
Tja, der freie Wille. Kinder halten Waffen in der Hand und erschießen andere Kinder. Die Erwachsenen, deren Schützer, haben die Waffen besorgt.  Ein Mensch kann philosophieren über das Philosophieren. Ein Mensch stirbt an Hunger, an Durst, an Todesangst, an einem Virus. 
Der Mensch repräsentiert die Menschheit nicht. Ein Mensch kann Menschen retten, kann Menschen ersticken, kann sie ignorieren, kann sie verehren oder verachten. Die Menschheit verlangt nicht viel von einem Menschen, der Mensch hat etwas von Napoleon und Judas, von Niemandem und Allen. Ist die künstliche Intelligenz eine von Menschen erfundene Eigenschaft oder ist der Mensch ein Produkt einer künstlichen Intelligenz, wie alle behaupten? Alle religiöse Menschen, meine ich. 
Mensch und Kunst, passt mehr zueinander als Mensch und Intelligenz. 
Was ist mit Humor? Auslachen und Spott? Beleidigung in Form von Witzen? Mensch kann ernst sein, Todesernst nennt man es, kann lustig sein, kann sich totlachen, mort de rire. Die Geburt eines Menschen hat überhaupt nicht mit Lachen zu tun, am Ende auch nicht. Inzwischen ist das Lachhafte, ein Kreis der Lächerlichkeit. 
Kein Respekt vor den Parasiten des Planeten. Ein Mensch kam, sah und verlor. Das Interessante ist, ein Mensch dachte, er siegte, wurde nach ein Paar Jahren erstochen von einer Art Ziehsohn. Sieg und Debakel, ergo der Mensch. 
Zu viel? Mag's sein! Hyperbel, mathematisch betrachtet. Eine unvollständige, monotone und irrationale Funktion. Eine Gleichung mit einem Unbekannten, seine Seele und endlosen Variablen, die Irrungen und Wirrungen seiner Lebensreise.
Der Mensch hätte die ganzen Chancen, tauchte allerdings auf als uncharismatische melodramatische, zugleich arrogante Spezies. Der Gast am Ende des Festes, der nicht gehen will, alle wünschen sich, das er verschwindet, er bildet sich ein, alle lieben ihn. 
Sei es drum, der Mensch ist nicht mehr lang.

Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου 2023

Kintsugi

 Έτσι ονομάζεται η τέχνη της επιδιόρθωσης σπασμένων κεραμικών στην Ιαπωνία. Χρησιμοποιούν μια κόλλα, χρυσού χρώματος, με βασικό συστατικό το urushiol, μίγμα από υδατοδιαλυτές φαινόλες, που στεγνώνει αργά και βασίζεται κυρίως στην οξείδωση και στον πολυμερισμό, παρά στην εξάτμιση. 

Στο αλληγορικό κομμάτι τώρα. Όταν "σπάσει" κάτι μέσα μας, νομίζουμε ότι αλλάζουμε ριζικά, ότι γινόμαστε άλλοι. Κι εγώ το πίστεψα δηλαδή. Και ίσως το πιστεύω ακόμα.  Σιγά σιγά διαπιστώνω ότι μπορεί να υπάρχει και μια άλλη θεωρία : ότι ξανακολλησα απλά τα κομμάτια μου, όπως κάνουν οι περισσότεροι, που ακούγεται κλασικό και λογικό. Ειναι η ίδια ύλη, τα ίδια μόρια, η ίδια ουσία. Όχι ομοιόμορφη πλέον, όχι αισθητικά όπως πριν, ίσως το ίδιο (ή λιγότερο) λειτουργική.  Ο κατακερματισμός βέβαια προσδίδει μεταφυσικές ιδιότητες στα επιμέρους στοιχεία. Από κει που ήταν μια βασική δομή, μια ενότητα, βρίσκεται να διασπάται σε Χ οντότητες, κάθε μία από αυτές , πρέπει να μπορεί να λειτουργήσει αυτόνομα. Αποκτά αυτόματα δική της αυτοδιάθεση και αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να πορευτεί έτσι, από δω και μπρος. Ένα τεμαχιο, ένα τμήμα, ένα μέρος του Όλου. 

Κι ενώ θα έπρεπε να μπορούσα να δω τον εαυτό μου πιο μικρό, σε μικρότερους -ελαχιστους;- εαυτούς, εγώ αποφασίζω (η θεωρία το λέει!) να ξαναδώσω στα κομμάτια, μικρά ή μεγαλύτερα, τη λεγόμενη δεύτερη ευκαιρία. Να ξαναγίνουν πάλι τμήματα του Όλου, να ξαναϋπηρετήσουν ξανά τον κοινό σκοπό, πχ της επιβίωσης, της προόδου...  Έλα όμως που αυτή η σύντηξη των ατομικών πλέον συστατικών δεν είναι αρμονική διαδικασία, δεν μπορεί να γίνει αυθόρμητα παρά μόνο αυθαίρετα και με βία. Βαζεις κόλλα, συγκολας με το υλικό αυτό (τη Χρυσή κόλλα), κάτι που ίσως δε θέλει πλέον να ανήκει σε μια ομάδα, σε μια προσωπικότητα. Χάθηκε το τρένο. Οι παλιοί στιχουργοί έγραφαν για το γυαλί, που άμα σπάσει μια φορά, ....τέλος! Εδώ και να ραγίσει, είναι ήδη αργά, πόσο μάλλον όταν σπάσει, γίνει θρυψαλα και κομμάτια! 

Οι Γερμανοί λένε, τα θρυψαλα φέρνουν τύχη, Scherben bringen Glück. Κι εμείς όταν πέφτει κάτι κάτω και σπάει, το ίδιο λέμε: "γούρι!!". Αλλά ουσιαστικά ξορκίζουμε αυτό που ξέρουμε ήδη ότι είναι αναποτρεπτο, την καταστροφή της παλιας δομής, τη χωρίς επιστροφή και  ριζική αναδιάρθρωση μιας ύλης και μιας ενέργειας, που δε θα είναι ποτέ η ίδια.

Στον αντίλογο, θα έλεγε κανείς "μα αφού έτσι κι αλλιώς, όλα αλλάζουν γύρω μας, τίποτα δε μένει το ίδιο, τα πάντα ρει, μηδεποτε κατά τ'αυτόν μένει ", γιατί να παραξενευεται κάποιος για μια εκ βάθρων αλλαγή, αυτή δεν είναι μια φυσική ακολουθία;

Οι αλλαγές στη φύση έχουν κάτι το προβλέψιμο, μια κυκλική διαδοχή, ίσως και τα τυχαία γεγονότα να "ομοιάζουν" με πιθανολογουμενα κι άρα αναμενόμενα σενάρια. Το ότι είτε θα φαγωθείς είτε θα φας εσύ κάποιον, είναι η "ρουτίνα" της ζωής. Κάθε μέρα ένας αγώνας της επιβίωσης, να αλλάξω κάτι, να ισχυροποιηθώ, να βελτιωθώ, για να μπορέσω να παραμείνω εν ζωή. Αν βγεις στη βροχή και στην καταιγίδα, βλέποντας από μακριά τα σύννεφα και τους κεραυνούς να έρχονται προς τα σένα, μπορεί να ρισκάρεις, λέγοντας: "δε θα συμβεί σε μένα τίποτα κι όλα στο τέλος θα πάνε καλά.". Δεν έχεις προετοιμαστεί , δεν έχεις δουλέψει κάποιο σενάριο Β κι ευελπιστείς, εύχεσαι, πιστεύεις στο Θεό και στο φύλακα άγγελο σου. Είναι όμως μια προβλέψιμη κατάσταση, μια "το-βλεπα-να-ρχεται-αλλά-ειχα-τη-σιγουριά-του-"σε μένα θα συμβεί;" νοοτροπία.

Είναι η αυτοεκπληρούμενη προφητεία μια ακόμη ένδειξη της κατάστασης (status) αδράνειας, που διατηρεί την ενέργεια (και την ύλη) στα ίδια μεγέθη, ακόμα κι αν φαινομενικά νομίζεις ότι αλλάζει κάτι; ότι έσπασε και ξανακολλησε, στην προκειμένη περίπτωση... Η ιδεώδης περιγραφή της διαδικασίας του Kintsugi είναι να αλλάζει την εμφάνιση, χωρίς ουσιαστικά να αλλάζει τα δομικά στοιχεία, ενώ το περιεχόμενο δεν είναι πλέον το πρωτεύον. 

Κι εκεί-σκεφτομαι-φτανει κανείς όταν δεν έχει άλλη πρόθεση, να βελτιώσει ή να αναδείξει το περιεχόμενο, αλλά δε θέλει και να μείνει άδειο, ούτε και θέλει να βλέπει τα συντρίμμια του, σαν αυτούς που κοιτούν ρημαδια και χαλάσματα και κλαίνε από πάνω τους. 

Εκεί είμαστε. Στην πολυδιάσπαση, (που έγινε και μόδα λόγω σύριζα!) στην πολυπλοκότητα της επανασυστασης ή επαναπροκηρυξης ενός οργανισμού, ενός νέου, που ήταν πάντα παλιό, αλλά παλιωσε ακόμα πιο γρήγορα,τα τελευταία χρόνια και τώρα θέλει να πλασαριστεί στα νέα εκθέματα, γνωρίζοντας (ή και βλέποντας στον καθρέφτη!) ότι είναι το παλιό/το σπασμένο, που είχε παλιωσει, αλλά στα μάτια μέσα, διακρίνεις το νέο, το ξανακολλημενο, που παρόλο που μετράει μέρες, είναι εδώ και προβάλεται, δεν κρύφτηκε στη σπηλιά.

Έξω χιονίζει. Είναι κι αυτό το Kintsugi της βροχής. Αλλά ποιον κοροϊδεύει;