ΗΘΙΚΟΝ ΔΙΔΑΓΜΑ

Ο ΑΠΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΚΑΛΑ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΟΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ







Σάββατο 21 Ιουνίου 2025

Οι αριθμοί

 Μου λέει μια μέρα ένας αδελφικός μου φίλος (μιλώντας για ηλικίες), για πλάκα:

Η ηλικία είναι απλά ένας αριθμός.

Κοίτα, του είπα, σωστά το βλέπεις: 

Ένας αριθμός είναι.

Θα σου πω όμως κάτι από τη μεγάλη μου θητεία με Εβραίους της Σαλονίκης που γύρισαν από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης .

Μια γιαγιούλα στον (τότε) Γαληνό, νυν Βιοϊατρική, μικρό κοριτσάκι είχε ρωτήσει τη μαμά της, γιατί μας βάζουν νούμερα στο μπράτσο. Και της είπε η μαμά της, μη στεναχωριέσαι, ένας αριθμός είναι, για να μας βρίσκουν"

Κάποια στιγμή τα παιδάκια έπαιζαν με αυτά τα νούμερα." Ποιος έχεις εσύ; Το 8646 πχ" "αχ εγώ έχω το 8952" "σε κέρδισα " έλεγε το ένα, κτλ κτλ.

Μια μέρα της είπαν ότι μια γνωστή της μαμάς της, "έφυγε, την πήραν και δε θα ξανάρθει ". Και είπε η μικρή, "αααα, αυτή που είχε πχ το 8234". Και τότε έψαξε και κοίταξε το μπράτσο της μαμάς της, είχε το 8236.

Την άλλη μέρα, δεν ξαναείδε τη μαμά της. "Αιφνιδιαστικά" εξαφανίστηκε. 

Και μου είπε η γιαγιούλα: "τότε κατάλαβα, ότι όλοι, μα όλοι οι αριθμοί παίζουν μεγάλο ρόλο"

 Οι αριθμοί είναι μεν απρόσωποι, αλλά είναι πάντα εκεί και σε βλέπουν, όπως τους βλέπεις! Είτε κρύβεσαι είτε όχι, αν είσαι το 8.235 , εεε, δε θα πάς και πολύ μακριά στη ζωή!!!

Δευτέρα 2 Ιουνίου 2025

Αγάπη και θάνατος και ρομπότ

 Love death and robots. Αγαπημένη σειρά του Νετφλιξ. Τέσσερις σαιζόν, τροπή τινά. Η τελευταία πριν δύο μέρες. Η κάθε σαιζόν αποτελείται από αυτόνομα επεισόδια διάρκειας 5' μέχρι 17', όλα διαμάντια και μικρά αριστουργήματα της sci-fi δραματουργίας. Πολλές διαφορετικές μορφές παραγωγής, πίσω από τα περισσότερα κρύβονται ονόματα όπως ο Fincher, ή ο Miller, που σημαίνει χρηματοδότηση και ποιότητα.

Τρέιλερ από την πρώτη σεζόν. Πρώτο σοκ, wow-effect.

https://youtu.be/wUFwunMKa4E?si=5N-6ppczXTcZUWO0


Ήταν και πανδημία, χάθηκε και η τελευταία ελπίδα στον Άνθρωπο και το μέλλον του, ήρθε και η σειρά...κι έκατσε!! Έκτοτε έγινα πιστός ακόλουθος κι οπαδός , περιμένω με ανυπομονησία (όχι ψέματα, δε με νοιάζει, έτσι το είπα! Αλήθεια!!) να βγει η επόμενη σαιζόν. Πχ πριν λίγο βγήκε η τέταρτη....

https://youtu.be/p6XL6W_7_GA?si=-2_NoivGMSANgz1m


Αχαλιναγώγητη φαντασία επί του μέλλοντος. Η σχέση μας, ερωτική/σεξουαλική, μεταξύ μας και μεταξύ των μελλοντικών συγκατοίκων αυτού αλλά και άλλων πλανητών, αλλά κυρίως ο θάνατος μας, μέσω αυτών των σχέσεων, δεν είναι απλά ένα θέμα σαν τα βιβλία του Ιουλίου Βερν. Είναι το "τώρα" μας, το "ήδη", που δεν τι καταλάβαμε. 

Δε λέω, και το black mirror στο ίδιο σκεπτικό κι από τους ίδιους δημιουργούς βγήκε, αλλά είναι κάτι στο μοντέρνο Animation, που εκτινάσσει τον αριθμό των σκέψεων υπέρμετρα, αφήνεται όπως είπα να καλπάζει και αφού έχει πάρει όλα εκείνα τα στοιχεία από το gaming μετά το 2010, φτιάχνει ένα Immersion από τα λίγα. 

Φυσικά η διάρκεια το κάνει ακόμα πιο γρήγορο κι αδίστακτο. Καταιγίδα εικόνων, πιο κινούμενα σχέδια πεθαίνεις!! Και το κυριότερο: το ξαναβλέπεις χωρίς να σε κουράζει, ξανά και ξανά και ξανά. 

Και μια που το ανέφερα, ας δω κάνα επεισόδιο! Ποιο όμως απ' όλα; .........

Πέμπτη 22 Μαΐου 2025

Ο Leonard δεν έφυγε

 Καθυστερημένη κατάπληξη! 

"Φίλε, έφυγε ο Λέναρντ κι έπαθε κατάθλιψη και η Κατάθλιψη"

Ήταν το 2016, όταν 17 μέρες περίπου από την έκδοση του τελευταίου του άλμπουμ, έπεσε από το κρεβάτι του και δεν ξανασηκωθηκε, πέθανε έτσι, εκεί στο πάτωμα. Υπέφερε βέβαια από πολλαπλά κατάγματα στη σπονδυλική στήλη λόγω οστεοπόρωσης και η διαδικασία ηχογράφησης του άλμπουμ ήταν από μόνη της ένα θαύμα. 

Ακούγοντας τα τραγούδια, όλα δικά του, στίχοι/μουσική (τι στίχοι δηλαδή; Κανονική ποίηση), αυτήν την υποβλητική φωνή που υπνωτίζει με τη βραχνάδα της, φεύγω κι εγώ μαζί του. Σηκώνομαι από το τραπέζι και φεύγω. Σκοτάδι μέσα στη μουσική, ως γνωστόν το σκοτάδι , η μαύρη τρύπα μέσα μας δηλαδή, δεν μπαίνει σε διαγωνισμούς πχ σαν την ταχύτητα του φωτός. Το σκοτάδι δεν τρέχει, δεν το νοιάζει. Η σκοτεινιά απλώνεται, διακλαδώνεται, κατακτά. Αργά και σταθερά. Κι όπως μπει στη σκιά του, δύσκολα ξαναβγαίνει. Ρωτήστε κάναν καταθλιπτικό. Πραγματικό ψυχωτικό καταθλιπτικό, όχι γιαλαντζί. Όχι τους μοντέρνους νευρωσικους " άξιζα-κάτι-παραπάνω", που θα πάθουν καταθλιπτικό επεισόδιο, επειδή πάλι χάλασε το iPhone , ή επειδή μειώθηκαν οι ακόλουθοι στο ινσταγκραμ ή επειδή πάλι μου μίλησαν υποτιμητικά στη δουλειά. 

Ο Λέναρντ είχε πολλά χρόνια και κουβαλούσε μέσα του τη γνήσια Σκοτεινιά. Κι όμως έφτασε τα 82. Περίεργο,  λέω εγώ. Ίσως οι δαίμονες του, τον κρατούσαν ζωντανό για να του ρουφάνε την ενέργεια (μπαταρία στο Μάτριξ) ή την έμπνευση. Από την άλλη, σκέφτομαι, "μα δεν έφυγε ο τύπος!! Εδώ είναι! Αφού μου μιλάει, μου τραγουδάει στο αυτί, μου ψιθυρίζει δηλαδή".

Σωστό! Ποιος φεύγει; Κανείς! Έφυγαν οι δεινόσαυροι; Όχι βέβαια! Όλοι εδώ είναι, όλοι γυρνάνε ανάμεσα μας. Θα ακούνε κι αυτοί το δίσκο του, steer your way through fables of creation and the fall, steer your heart past the truth that you believed in yesterday, such as fundamental goodness and the wisdom of the way. Year by year, month by month, day by day, thought by thought.


https://open.spotify.com/album/3jeTB3j3QmUs8SPIVleHtU?si=AItIKVc9QpO2w1tIfTkHDw


Χαθείτε στο σκοτάδι για 36 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα. Όσο κρατάει η ζωή.

Πώς πεθαίνουν οι άνθρωποι

 Σχεδόν μέσα σε μια μέρα πέθαναν Χάκμαν, Σπασκι και.... Κούγιας!

Ο καθένας και στη μερίδα που του ανήκει (χωρις να μπορούν να συγκριθούν!) ήταν μια εποχή από μόνος του, ένας μικρός ή μεγάλος θρύλος, και με τους θανάτους τους γυρίζει σελίδα και η εποχή αυτή.

Τον Κούγια νομίζω τον πρώτοάκουσα με τους Σατανιστές τότε. Το Χάκμαν, νομίζω πρώτη φορά ως λεξ Λούξορ, στο Σούπερμαν στη Σόνια (ή στο Παλλάς;🤔). Το Σπασκι σαν όνομα τον άκουσα από τον Παπά στον Άγιο Φώτιο, που μας μάθαινε σκάκι και Πινγκ πονγκ.

Όλοι είναι "ονόματα". Κάπου γράφτηκαν. Εννοείται κάποιοι έμειναν ως "θρύλοι" στον τομέα τους, άλλοι έβγαλαν εκατομμύρια κι έκαναν ζωή χαρισάμενη με μοντέλα και γιοτ και λουσα, άλλοι έβγαλαν του μυαλού τους τις ανώτερες λειτουργίες προς το έξω, άλλοι ήταν χαμαιλέοντες της σκηνής, ή της οθόνης, άλλοι διψούσαν για δημοσιότητα και φακούς, άλλοι προσπάθησαν να αποφύγουν αυτά τα φώτα.

Και στο τέλος; Πώς πέθαναν; Όπως όλοι. Άλλοι με πόνους, άλλοι με το "φυσιολογικό" τρόπο, άλλοι με πιο αφύσικο/φυσικό τρόπο, ήτοι αρρώστια, άλλοι με παιδιά κι απογόνους, άλλοι έρημοι και μόνοι, άλλοι με διαγνωσμένη αιτία, άλλοι από "απροσδιόριστα αίτια". Άλλον τον κλαίνε οι άνθρωποι του στο κρεβάτι του πόνου, άλλον τον "ανακαλύπτουν" μετά από μέρες, κάπου στο πάτωμα σε σχετικά προχωρημένη σήψη. 

Κι ερχόμαστε στη γενίκευση: πώς θέλουν και πώς τελικά πεθαίνουν οι άνθρωποι... Στο μεγαλύτερο ποσοστό τους πιστεύουν ότι έφυγαν νωρίς, ότι θα έπρεπε να μπορούσαν να ζήσουν λίγο παραπάνω. Πότε όμως είναι αρκετή η ζωή; Πότε αισθάνεται κάποιος ότι "εντάξει, φτάνει τώρα!" ; Όταν έχει κάνει γεμάτη ζωή ή όταν έχει κάνει μια ζωή αβάσταχτη, γεμάτη πόνους και τραγωδίες; Όταν έχει χορτάσει ή όταν δεν τρώγεται η ζωή; Τι να προσπαθεί κάποιος να δείξει και να αποδείξει; Πόσο χαρά μπορεί να χαρεί κάποιος και πόση λύπη αντέχει; Σήμερον ημέρα όλα έχουν ιατρικοποιηθεί, επιστημονικοποιηθεί, όλα μετρώνται, όλα αντιμετωπίζονται, όλα θεραπεύονται (με το αντίστοιχο τίμημα και βαλαντιο). Το γήρας δεν είναι η φυσική πορεία προς το θάνατο, παρά μια διαδικασία, μια επεξεργασία στα κύτταρα, που θέλουμε να φρενάρουμε, να αναστρέψουμε. Να αναζωογονηθεί, να ξαναγεννηθεί, θέλει ο άνθρωπος. Βάφουμε ή φυτεύουμε μαλλιά, κάνουμε σαν τρελοί γυμναστήρια και σπορ, πάμε στα Wellness, κάνουμε εγχύσεις βιταμινών, ελιξίρια και μαντζουνια, για να ξαναγίνουμε νέοι. Κι αυτό το θεωρούμε βιολογικό ένστικτο αυτοσυντήρησης.

Πάντα μιλάω για το μεγαλύτερο ποσοστό. Προφανώς πρώτη αιτία θανάτων παγκοσμίως παραμένουν τα ατυχήματα/πόλεμοι/βίαιος θάνατος. Αφύσικος; Κάθε άλλο. "Φυσική" βία. Τροχαία από απροσεξία, βόμβες στο κεφάλι, δολοφονίες. Μετά είναι οι αρρώστιες, όχι ο καρκίνος, αλλά οι λοιμώξεις, οι επιδημίες από μικρόβια, που για το δυτικό κόσμο είναι θέμα ίσως 20-30 ευρώ ή δολαρίων αλά στην Ασία, στην υποσαχάρια Αφρική στη βαθύτερη νότια Αμερική εξοντώνει δεκάδες χιλιάδες κάθε μήνα. Παιδιά και γυναίκες και νέα άτομα σαπίζουν μέσα στην αφυδάτωση χωρίς φάρμακα. Τα αντιβιοτικά ή τα εμβόλια κοστίζουν λιγότερο από τα όπλα, τα οποία όταν πουλιούνται φέρνουν μεγαλύτερο κέρδος. Οι πόλεμοι είναι συμφέρον κι ο θάνατος κομμάτι του. Για τον καρκίνο, τι να πω; Τα κύτταρα μας χάζεψαν και αναπαράγονται σαν τρελά, μια μετάλλαξη εδώ, ένα καρκινογόνο εκεί και γυρίζει ανάποδα το σύστημα. Πόλεμος κι εκεί. Αθέατος. Του ανοσοποιητικού με τα εξεγερμένα κύτταρα, τα άτακτα, τα ανυπότακτα. Ο καρκίνος συνήθως κερδίζει στο τέλος, μέχρι τώρα, αλλά ως ανθρωπότητα καταφέραμε να επιβραδύνουμε την ήττα, να παρατείνουμε τον πόλεμο. Συχνά διαρκεί 10 και 20 χρόνια, ή και παραπάνω, τον ξεχνάς τον πόλεμο. Συχνά (δεν ξέρω, πόσο συχνά, δεν έχω στατιστικά, μπορεί και να μην είναι τόσο συχνά!) πεθαίνεις από άλλα "φυσικά" αιτία, έμφραγμα, εγκεφαλικά επεισόδια κτλ. 

Φιλοσοφικά μιλώντας, ίσως πεθαίνει ο άνθρωπος πριν καν πεθάνει σωματικά. Αλλά αυτό είναι άλλο μεγάλο κεφάλαιο, άλλη φορά. Τώρα μιλάμε για το θάνατο της φυσικής παρουσίας. 

Έχω δει πολλούς ανθρώπους να πεθαίνουν, εκατοντάδες, ίσως και μια χιλιάδα, δεν μπορώ να εκτιμήσω. Κι αυτό γιατί υπάρχει το χρονικό σημείο, που δυσκολεύει. Όταν έχω προλάβει κάποιον ζωντανό και μπροστά μου ή στα χέρια μου πεθάνει, είναι προφανώς μια μεγάλη μετάβαση, η αλλαγή, η μετουσίωση, αλλαγή υπόστασης. Αλλά εγώ μετράω κι αυτούς που τους βλέπω νεκρούς λίγο μετά, ίσως λεπτά, ίσως ώρες. Τα μάτια ανοιχτά ακόμα, ή το στόμα. Δε νομίζω να υπάρχει κάποια εκλογίκευση ή εξωραϊσμός, όσο θρήσκος και να είσαι,  στη στιγμή αυτή. Αυτά τα χαζά που λένε στις κηδείες οι παπάδες, "έφυγε από δίπλα μας", "μας άφησε",  "τον πήρε ο Πανάγαθος" "είχε έρθει η ώρα του" και ο,τι άλλη θρήσκα  εξυπνάδα έχουν να παπαγαλισουν για να καταπιεί το χάπι ο συγγενής. Οι γιατροί λένε επίσης μεγαλύτερες βλακείες: "τον χάσαμε" ή "κάναμε ότι μπορούσαμε" ή " ήταν να γίνει". Δεν τα χω πει κι εγώ; Προφανώς, τόσο βλάκας ήμουν και είμαι.  

Δεν υπάρχει κάτι μαγικό, δεν υπάρχει αξιοπρέπεια, δεν υπάρχει καμία ομορφιά, δεν είναι ταινία, δεν είναι ζωγραφική. Δεν έχει συναίσθηση, ούτε συναίσθημα. Ψυχρό πράγμα κι άγριο. Όπως η Φύση. Άμα κλάψει κάποιος ή συγκινηθεί πχ με τον πατέρα του ή με το παιδί του, που πέθανε, είναι από δικές του ας πούμε ενοχές κι εγωϊσμούς, "τον ήθελα κι άλλο μαζί μου", "δεν πρόλαβα να του πω πράγματα ", "μου έφυγε νωρίτερα απ' ότι ήθελα ή έπρεπε". Ειδικά αυτό το " δεν έπρεπε "! "Ψυχούλα ήταν, είχε χρόνια μπροστά του, γιατί να συμβεί αυτό;" Γιατί να χρειάζεται ένα "πρέπει " ή "δεν πρέπει " ή ένα "γιατί;" στο θάνατο; Είναι η συνήθεια φυσικά. Συνηθίζω στη ζωή, συνηθίζω τους ανθρώπους που έχω γύρω μου, δεν αντέχω να τους χάνω. Κι όλα γυρίζουν γύρω από μένα και σένα. Όχι γύρω από αυτόν που πέθανε. 

"Μα άμα δε συνέβαινε-αυτό που συνέβη, θα είχε ολόκληρη ζωή μπροστά του". 

Ναι, αλλά συνέβη. 

"Μα, γιατί να συνέβη;"

"Γιατί συνέβη! Όπως συμβαίνουν όλα αυτά που δεν τα "περιμέναμε" κι όλα αυτά τα "ξαφνικά ", όπως ένας σεισμός, ή μια πλημμύρα ή ένας φόνος".

Δεν αποδεχόμαστε αυτά που δε μας αρέσουν, αυτά που δεν τα θεωρούμε"σωστά " ή "δίκαια ". Κι άμα ανοίξεις τη μεγάλη εικόνα και δεις την παιδική θνησιμότητα ή τους "πρόωρους" θανάτους σε παγκόσμια κλίμακα ή γενικά τους θανάτους και πώς σε βρίσκει, τότε ίσως, ίσως λέω, μπορείς να καταλάβεις ότι δεν είσαι τίποτα σπουδαίο κι ότι οι άλλοι, τα άλλα παιδάκια, στη Γάζα κι αλλού, τα άλλα παιδιά που πεθαίνουν στα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην Ινδία ή τα παιδιά στην Ουκρανία, που πέθαναν στον πόλεμο, δεν ήταν αλλουνού θεού ή άλλου παπά ευαγγέλιο, ούτε εσύ είχες κάνα ιδιαίτερο συμβόλαιο ενώ αυτοί κατούρησαν στο πηγάδι.

Εκείνος που πεθαίνει, ολοκλήρωσε, είτε πολύ είτε λίγο. Δεν υπάρχει παράταση, έτσι και σου σφύριξαν, τέλος. Ησύχασες. Αυτός που μένει, ζορίζεται, από τις τύψεις του, ότι ίσως θα μπορούσε να το προλάβει, να το αναστρέψει.

Ο άνθρωπος πεθαίνει γιατί είναι φτιαγμένος να πεθάνει. Ούτε νωρίς ούτε αργά, ούτε πριν την ώρα του ούτε βεβιασμένα ούτε καθυστερημένα. Πεθαίνει όταν είναι να πεθάνει. Θέλοντας ή μη θέλοντας. Είτε το καταλαβαίνει (πλήρης σωας τας φρένας), είτε είναι στον κόσμο του (τον άλλο κόσμο του). Με έλεγχο δικό του ή χωρίς. Μικρός, μεγάλος, άσπρος, μαύρος. 

Πολλές φορές, όχι το "γιατί;" αλλά το "πώς", ο τρόπος που πεθαίνει κάποιος, κάνει τη διαδικασία του πόνου του συγγενή ευκολότερη ή δυσκολότερη. 

 Κουράστηκα να βλέπω ανθρώπους να πεθαίνουν. Και πολύ πριν την πανδημία με είχε κουράσει, στην πανδημία έγινε πολύ χειρότερο. Η προτελευταία ήταν η κυρία R., στο μικρό όνομα Brigitte νομίζω. Εγώ της έκανα τον προαναισθητικό έλεγχο, της μίλησα κι αυτής και του άντρα της. Χαρούμενη, δεν το περίμενε νομίζω. 44 ημέρες μετά από την επέμβαση, απεβίωσε ....εις Κύριον; Εις Γιαχβέ; Εις .... πουθενά; Ποιος να το ξέρει; Και τι μας νοιάζει; Το θέμα είναι  πώς πέθανε! Με κείνους τους τρόπους, που ούτε στον εχθρό σου το εύχεσαι! Μια εικόνα ενός ανθρώπου, που μέσα σε 44 μέρες έγινε ένας άλλος, κι από έξω κι από μέσα. Το ήθελε έτσι; Όχι, προφανώς. Το περίμενε; Υποθέτω ναι. Το φανταζόταν έτσι; Όχι, είχε άλλα σχέδια. Έγινε έτσι όπως το περιγράφω; Ναι, έγινε/συνέβη. Γιατί; Γιατί η γάτα έχει έν'αυτί. Δεν την αγαπούσε ο Θεός, τη μισούσε γιατί ήταν κακός άνθρωπος και την εκδικήθηκε; Ποιος θεός; Αυτός που την πήρε μαζί του γιατί την ήθελε κοντά του; Έτσι δε θα έλεγε ο Έλληνας παπάς; Έκανε άσχημα πράγματα και το άξιζε; Δεν ξέρω. Ήταν καλή κι επειδή υπέφερε τόσο, θα πάει στον Παράδεισο; .... Ορίστε;;

Νομίζω, καταλαβαίνει ο καθένας πού το πάω. Αλλά και να μην καταλαβαίνετε, είναι επειδή θα νομίζετε ότι είστε ισοβαρεις με τα χερουβείμ κι ότι η ζωή σας είναι αμαν-και-τι, απόλυτη προϋπόθεση για την ισορροπία του σύμπαντος. Ή το ίδιο θα έλεγα για τα παιδιά σας, ή τα παιδιά μου ή αυτά που ζουν ή κι αυτά που πέθαναν, εδώ, εκεί, σήμερα, χτες. Η φύση από μόνη της είναι μια διαδικασία, που δεν ξέρει ηθικές και λογικές τύπου "μην τα λες αυτά βρε παιδί μου, δεν είναι σωστό! Ιεροσυλία, θα σε κάψει ο θεός, θα σου κάνουν shitstorm οι γονείς των παιδιών από τα Τέμπη!" "Κι αν ήταν το δικό σου παιδί;"

Παλιότερα ίσως να έλεγα, "ναι, όντως δε θα μιλούσα έτσι, αν ήταν το δικό μου το παιδί!", αλλά πλέον ως άλλος διακρατικός τσιγγάνος και διεθνικός γονιδιοσπορέας, ένα παραπάνω, ένα παρακάτω... Τα παιδιά τα δικά μου, δεν είναι ανώτερα και καλύτερα από τα παιδιά που έμεναν στη Γάζα ή στην Ουκρανία ή στο Μεξικό, που έμειναν χωρίς χέρια ή πόδια ή χωρίς ζωή. Όλα είναι δυνατά, εφόσον είναι δυνατό να γίνουν. Η ζούγκλα που ζούμε είναι η ίδια ζούγκλα πριν 100.000 χρόνια, με μικρές αλλαγές. 

Για να το κλείσω, διότι θα πεθάνουμε στη βαρεμάρα και στις διαφωνίες, εννοείται ο καθένας έχει το λόγο του να πιστεύει ή να μην πιστεύει, να θεωρεί ή να μη θεωρεί τον εαυτό του, την οικογένεια του, το απόλυτο ιερό και όσιο, που ούτε να σκέφτεται θέλει ότι μπορεί να πάθει κακό. Κι ακριβώς επειδή παίρνουμε όλοι τον εαυτό μας τόσο στα σοβαρά, ίσως εκεί να είναι η ρίζα της ζημιάς. Από τον Πούτιν και τον Τραμπ, μέχρι τον τελευταίο Ντάλιτ της Ινδίας, κι από τον καλύτερο άνθρωπο του κόσμου μέχρι τον τον πιο αδίστακτο δολοφόνο, όλοι θα πεθάνουμε, θα λειώσουμε, σκόνη και άμμος, ...ή στάχτη. Κρεματόριο....και νωρίς νωρίς, μην μας πιάσει η νύχτα και το σκοτάδι! 

Τρίτη 20 Μαΐου 2025

Sapiens

 Διαβάζω το πρώτο και πολύ επιτυχημένο βιβλίο του Χαράρι, Sapiens, στα γερμανικά. Eine kurze Geschichte der Menschheit. Και δεν ξέρω πώς να τα γράψω εδώ, σε ποια γλώσσα! Ο ίδιος ο συγγραφέας εξηγεί το πρόβλημα της Βαβέλ, κατά το ιστορικό του μυαλό. 

Es war einmal der Mensch. Έτσι μεγαλώσαμε στην Ελλάδα, αρχές του 80, με λίγη έγχρωμη τηλεόραση, τη λεγόμενη "εκπαιδευτική τηλεόραση". Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ο άνθρωπος. Από τη μια τα θρησκευτικά στο σχολείο, ο Εσταυρωμένος να μας κοιτάζει πάνω από τον πίνακα, κι από την άλλη ο Δαρβίνος, ο Σάπιενς με τον Νεάντερταλ να κοιτάζονται και να ξύνουν το κεφάλι τους. 

Die erfundene Zeit, 5.000 10.000 , 80.000 Jahre v.u.Z, που λένε. Vor unserer Zeitrechnung. Εμείς λέγαμε προ Χριστού, αυτός μας καθόριζε, ο πατέρας του μας έφτιαξε, κάποιος του είπε, δε βάζεις ρε μεγάλε κάνα δείκτη, ξερωγω, ώρες/λεπτά/δεύτερα, να ξέρουμε πότε να πάμε για προσευχή, πότε να φάμε, κτλ? 

Κι έτσι έφτιαξαμαν το Χρόνο και τις Ώρες. Δεν είναι ο Ήλιος και η Σελήνη κυρίαρχοι, ο άνθρωπος απεφάσισε και διέταξε να γίνει...δύο και τέταρτο. Από τους προγόνους μας, απο το "ξημερώνει και βραδιάζει πάντα στον ίδιο το σκοπό", μέχρι τον τύπο με το Ρολεξ και το " άσε με, πήγε τέσσερις, θελω να κοιμηθώ " οι ρίμες και ομοιότητες είναι σαφώς ηθελημένες. 

Η ιστορία του ανθρώπου, η μικροσκοπική του παρουσία, η απειροελάχιστη στο χρόνο, εάν αυτός υπάρχει είναι ένα σενάριο επιστημονικής και υπαρκτής φαντασίας. Ο απροστάτευτος πίθηκος, σηκώθηκε όρθιος σκέφτηκε, έπραξε, νίκησε. Ήλθε, είδε και κατέστρεψε. 

Να είσαι δηλαδή ο Πανάγαθος και ο Υπερδημιουργος και να πρέπει να βλέπεις από πάνω τον κάθε μαλακα να σου γαμαει το δημιούργημα. "Εγώ τα σκέφτηκα όλα αυτά ρε, εγώ τα έκανα, κάτσε καλά ρε καραγκιόζη, που θα τα τιναξεις όλα στον αέρα!!" Πρέπει να είναι περίεργο, πράγματι. Είναι κι αυτή η ελεύθερη βούληση. "Ασ'τον, παιδί είναι, τι θα κάνει; Θα παίξει!' Θα λέει από μέσα του. 

Παιδάκι, ένα Heidelbergensis, erectus, habilis, floresiensis, Denisova. Στην ίδια γειτονιά, στον ίδιο πλανήτη πάνω. Μέχρι να συνεννοηθούν, είδαν κι αποειδαν,, έφαγε ο ένας τον άλλο, κυριολεκτικά, γάμησε ο ένας τον άλλο, επίσης στην κυριολεκτική μορφή, ήρθε και ομογενοποιήθηκε το γονιδίωμα κι έχουμε αυτό το εξαμβλωμα, απαύγασμα της Δημιουργίας , το ισοδύναμο του Θεού. 

Όταν σε έπλασε ο Θεός, πρέπει να είχε έμπνευση! Όσο διαβάζω το βιβλίο, στιγμιαία αντιλαμβάνομαι τη ματαιότητα του πειράματος Άνθρωπος, αρχικά χαίρομαι "το ξερα από την αρχή αυτό", μετά περιμένω κι αναρωτιέμαι "και γιατί είναι ακόμα εδώ; Γιατί δεν εξαφανίζεται το είδος; Πόσο πιο χαζοί ήταν οι δεινόσαυροι; "

Ένας ζωολόγος εννοείται θα σηκώσει το χέρι ✋ και θα πει: "κανένας δεινόσαυρος δεν εξαφανίστηκε ρε παπαρογκαβλε, ενσωματώθηκαν όπως μπόρεσαν, συνεχίζουν να υπάρχουν, η ενέργεια, το DNA είναι εδώ (ή εκεί, αν προτιμάτε!). Ο Χαράρι βέβαια δεν είναι ζωολόγος αλλά ιστορικός, καθηγητής, ο δασκαλακος ήταν λεβεντιά. Είπε να πει κι αυτός τα δεδομένα, να τα βάλει σε μια σειρά, να προσπαθήσει μια ερμηνεία. Όχι απαραίτητα για την εξήγηση, τη διευκρίνιση, αλλά για την αντιπαράθεση των στοιχείων, αυτών που έχουμε και θεωρούμε (ως τώρα) ως επιστημονικά δεδομένα. 


Μέσα στο βιβλίο, που πρέπει να είναι από τα πιο συναρπαστικά που έχω διαβάσει ποτέ κι από αυτά που ανοίξανε χαράδρες στα εγκεφαλικά μου λιβάδια, διάβασα για τις συνήθεις μας προκαταλήψεις, bias που λένε στο χωριό, "τι -ίσως να- είναι ο άνθρωπος", για την διανοητική του επανάσταση (cognitive), την αγροτοκτηνοτροφική επανάσταση, την επιστημονική επανάσταση. Διαβάζω για τους μύθους μας και τις φαντασιώσεις μας, πχ τη θρησκείες, το χρήμα, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους νόμους μας, όλα πλάσματα της φαντασίας μας, που τα χρησιμοποιήσαμε κατά το δοκούν των εξουσιών ως συγκολλητική ουσία των κοινωνιών μας. Αυτή η "κόλλα " δεν εχει σχέση με τη βιολογία των οργανισμών. Η ισότητα, το Δίκαιο, οι εταιρείες περιορισμένης ευθύνης είναι μιας μορφής ελευθερία και πολιτικού ιδεώδες, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι κάποιο βιολογικό φαινόμενο. Η Βιολογία δεν έχει όρια, δεν ξέρει επίσης κάποια "ελευθερία". Εδώ κολλάει ιδανικά το ρητό: "η Βιολογία επιτρέπει, η Κουλτούρα (culture όπως εννοούμε τον πολιτισμό) απαγορεύει. Σκεφτείτε το.

 Κι όσο για τις κοινωνίες, λέει ο Χαραρι, λειτουργούν ιδανικά μέχρι τα 100-150 άτομα, μετά καταστρέφεται ο ιστός, οι διαφορές γιγαντώνονται και οι διαφωνίες και διχόνοιες εμποδίζουν κάθε παραγωγική διαδικασία. Αυτό που ζούμε τώρα δηλαδή.  Ο άνθρωπος του 21ου αιώνα ζει, αισθάνεται και σκέφτεται ακόμα ως κυνηγός και συλλέκτης, αλλά τρέφεται ως αγρότης. Μεγάλη διάσταση κι απόσταση μεταξύ τους. 

Και φυσικά το τσερβελο ανατινάζεται, όταν διαβάζεις για τα ιστορικά πλέον κι αδιαμφισβήτητα/αναντίρρητα δεδομένα, τι ακριβώς έγινε με τα βασίλεια των Αζτέκων και των Ίνκας και την κατάκτηση τους (κατακρεούργηση καλύτερα!) από τους (αθώους- σήμερα-του αίματος) Ισπανούς. Παγώνει το αίμα σου, όταν διαβάζεις το ψυχρό, συγνώμη αντικειμενικό ήθελα να πω, κείμενο και τη ματιά του Χαραρι πάνω στο θέμα. Το ίδιο και με τη βιολογική ανωτερότητα των προανθρώπων που γεννήθηκαν προ .000. χρόνια στην αφρικανική ήπειρο και πώς αυτή η ανωτερότητα έγινε εμπόδιο και κοινωνική κατωτερότητα στα χρόνια μετά. Κάθε φορά που τυχαίνει να διαβάζω πώς αποφάσισαν οι Ευρωπαίοι (Άγγλοι, Γάλλοι, Πορτογάλοι, Ισπανοί, λιγότερο οι Βέλγοι και Γερμανοί) να κατασκευάσουν, να δημιουργήσουν χώρες, σύνορα και ιδιοκτησίες τους στην Αφρική, κάθε φορά, μου έρχεται η ίδια σκέψη: πότε θα εκδικηθούν άραγε αυτοί; Πότε θα τιμωρηθεί αυτή η Ευρώπη; 

Σε ένα γραφείο, σε μια βιβλιοθήκη, σε ένα κλαμπ πλουσίων, μορφωμένων, σπουδαγμένων, επιτυχημένων, πλουσίων φεουδαρχών, με ένα χάρακα, με κουβεντουλα και κονιάκ, "αποφάσισαν και διέταξαν" την τύχη εκατομμυρίων ανθρώπων, αγνοώντας στοιχειώδεις κανόνες γεωγραφίας, κοινωνικής οικονομίας μεταξύ των, αδιαφορώντας πλήρως για τις τοπικές τους συνήθειες, τρόπο ζωής, κανόνες και νόμους τους, από το Λονδίνο επέβαλλαν στη μέση του Κιλιμάντζαρο το πώς θα ζουν εκεί οι άνθρωποι. 

Ποιο οργανικό πλάσμα σ' αυτόν τον πλανήτη έχει κάνει κάτι αντίστοιχο ποτέ; Με βάση αυτά που ξέρουμε μέχρι τώρα. 

Δεν περιγράφω άλλο, πάρτε το βιβλίο, διαβάστε. Δύο τινά: ή αλλάζει πολλά μέσα σας ή απλά επιβεβαιώνει αυτά που πιθανόν να αισθανόμαστε για το ότι "κάτι δεν πάει καλά τα τελευταία 2-3 χιλιάδες τελευταία χρόνια".


ΥΣ1 εγώ είμαι στη μέση του δεύτερου βιβλίου του, της συνέχειας του Σάπιενς, που το ονόμασε Deus. 

ΥΣ2 και μερικές κόφτες προτάσεις (προς θεού, όχι τσιτατα) που μου άρεσαν: "η Εξέλιξη δε γνωρίζει κάποια πρόθεση" ή "γνωστική ασυμφωνία, το γνωστό και ως cognitive dissonance " ή "η Ιστορία δεν είναι δίκαιη", με την έννοια οι έννοιες είναι ασύμβατες, όχι το πώς γράφεται η Ιστορία, αλλά η έννοια των ιστοριών γεγονότων δεν έχουν να κάνουν με κάποιας μορφής "Δικαιοσύνη" ή Fairness, που λένε το χωριό μου. 

Και φυσικά, το (φυσικό): "ο,τι είναι δυνατό κι ενδεχόμενο (πιθανό να συμβεί), είναι κι εξ'ορισμού "φυσικό", εννοώντας βιολογικά αποδεκτό/αναγνωρίσιμο.


Τετάρτη 14 Μαΐου 2025

Επειδή εσείς το ζητήσατε...

 Όχι εσείς "εσείς" δηλαδή , αλλά συγκεκριμένα άτομα του αφοσιωμένου κοινού αυτού του μπλογκ, (μια είναι δηλαδή και την λένε Αντιγόνη), που ξεκίνησε το μακρινό 2007 και συνεχίζει όπως μπορεί, αν και φαντάζει τελείως ξεπερασμένο και χωρίς νόημα. Αυτό κι εγώ επιμένουμε, κόντρα στο πνεύμα που επικρατεί. Κι εφόσον έστω κι ένας αναγνώστης ζητάει νέο υλικό, αισθάνομαι την υποχρέωση να ανταποκριθώ. 

Και μετά τον πρόλογο, η αυτοκριτική: μήπως όντως έκλεισε τον κύκλο του αυτό το ιστολόγιο; Μήπως κλείσαμε και οι δύο τον κύκλο μας; circulus perficitur , Hineni που λέμε κι εμείς οι Εβραίοι; הנני 

Δεν ξέρω, είμαι έτοιμος πάντως. 

You want it darker....we kill the flame. 

Ώπα! Αυτό ήταν επίλογος! Πότε τελείωσε ο πρόλογος, πότε ήταν το κυρίως θέμα και η ανάπτυξη, πότε φτάσαμε στον επίλογο; 

Σαν τη ζωή μας/μου ένα πράγμα. Ούτε που το κατάλαβα, δηλαδή το παρακαταλαβα για να λέω την αλήθεια, αλλά ποιος νοιάζεται για την αλήθεια; Υπάρχει κιόλας, εδώ που τα λέμε; 

Ε τότε τι να λέμε; Σε δουλειά να βρισκόμαστε; 

Και πώς να περάσει η ώρα όσο περιμένουμε;

Μα δεν είπαμε ότι πέρασε η ώρα; Πάει, τελείωσε το πανηγύρι, στα σπίτια μας! 

Ούτε που το κατάλαβα αυτό το πανηγύρι! 

Είναι που έπαιζαν σιγά, δεν είχε ένταση η μουσική. Μόνο ρυθμό και συναίσθημα.

Ωραίος ο ρυθμός αλλά το συναίσθημα δεν ήταν όπως θα το ήθελα.

Ναι καλά, τι να σου πω! Σιγά τον αισθηματία!

Γιατί μιλάς έτσι Εστραγκόν; 

Εσύ το ξεκίνησες Βλαντιμίρ, που σε έπιασε πάλι το καταθλιπτικό σου και το συναισθηματικό σου. 

Μα τέτοια δε συγκινούν τους ανθρώπους; Οι συναισθηματικές μεταβολές είναι που φέρνουν τη διαφορετικότητα και σπάνε τη μονοτονία του πανηγυριού και της μουσικής. 

Εγώ δε σε καταλαβαίνω πάντως και με έχεις κουράσει, σαν να έχεις αλλάξει και λίγο.

Όλα άλλαξαν Εστραγκόν. Μετά την πανδημία....

Ωχ σταμάτα, σαν τη μάνα μου μιλάς κι εσύ. Βαρέθηκα να περιμένω μαζί σου. Κι αυτός ο διάολος όλο γράφει και γράφει, δε θα βαρεθεί να πάει για ύπνο; 

Μα του είπαν να γράψει καινούργια κείμενα κι αισθάνεται υποχρεωμένος, είπε. 

Έλα μωρέ, ποιος ασχολείται με τέτοια χαζά; Αυτόν περιμέναμε, πες του, να μας διαφωτίσει.

Μη μιλάς έτσι Εστραγκόν, μπορεί να σ' ακούσει. Θες να στεναχωρηθεί και να τα σβήσει όλα αυτά και μετά φτου κι από την αρχή;

Από μια κουβέντα πιάστηκες κι εσύ βρε Βλαντιμίρ και το κάναμε μεσανατολικό. Άντε, σήκω. Δε θα έρθει. Πάμε.

Πού να πάμε; Η ώρα δεν πέρασε.

Πέρασε και δε μας βρήκε, δυστυχώς. 

Τότε γιατί περιμέναμε; 

Εγώ δεν περίμενα. Με είδες να περιμένω;  Εγώ έτοιμος ήμουν. Εσύ με κράτησες. 

Εγώ; 

Εμ ποιος; 

Εντάξει τότε, ζήτω συγνώμη. Έχεις δίκιο, να φύγουμε, να πάμε σε άλλο πανηγύρι. Ίσως να έχουμε κλείσει τον κύκλο μας εδώ και να μην το καταλάβαμε, όπως όταν χορεύουμε.

Μη μου το γυρνάς πάλι στα φιλοσοφικά και στα σαμσάρα, αλλά φταίω κι εγώ, που σε βάζω στο ίντερνετ και επηρεάζεσαι. Σήκω να φύγουμε, γιατί το βλέπω τον επίλογο.

Μα, ο επίλογος ήταν πάνω πάνω, πρώτος πρώτος....

Ανάποδα όλα ρε συ Βλαντιμίρ! Πάνω ο επίλογος , κάτω ο πρόλογος. Στην αρχή ήταν το τέλος, κι από το τέλος ξεκινάν όλα. Του Μπέντζαμιν Μπάτον έγινε εδώ μέσα. 

Να ποιος είναι ο φιλόσοφος εδώ μέσα! Πέρασε η ώρα, λες; Να φύγουμε; Δε θα έρθει; 

Πάλι τα ίδια θα λέμε; Τι να έρθει; Αφού εδώ ήταν όλη την ώρα , δεν το βλέπεις; Κοίτα πως κουνιούνται οι αντίχειρες του, τατατατατα, θα πάθει καμία αρθρίτιδα, θα το δεις ..

Αυτός εκεί πάνω είναι; 

Ναι, είναι σκοτεινά και δε φαίνεται καλά, αλλά πρέπει και να είναι χάλια, με τα μούσια, γι'αυτό καλύτερα στο σκοτάδι. 

Σαν να λέμε δηλαδή Εστραγκόν, you want it darker....

..We kill the flame. Πού το ξέρεις εσύ αυτό το τραγούδι;

Δεν το ξέρω,το είδα που το έγραψε παραπάνω.

Παρανοϊκό όμως αυτό το κείμενο τελικά, έτσι δεν είναι;

Αλλά αφού το το ζήτησαν...έτσι δεν είπε;

Ποιος μωρέ του το ζήτησε; Από το μυαλό του τα βγάζει αυτά. ...τέλος πάντως, παράνοια ξεπαρανοια, να το κλείσουμε το θέμα. Αλλιώς είναι circulus infinitus. 

Από πότε ξέρεις λατινικά βρε Εστραγκόν; Από το ίντερνετ κι εσύ;

Εγώ Βλαντιμίρ και λατινικά ξέρω και γερμανικά ξέρω κι ότι θέλω ξέρω κι ότι ξέρει αυτός ξέρω. Εσύ θα μου πεις πότε θα φύγουμε από δω; 

Δε θέλω να σε στεναχωρήσω καλέ μου, αλλά νομίζω είμαστε εγκλωβισμένοι εδώ μέσα, δεν μπορούμε να βγούμε.

Άρχισες πάλι; Ξεκόλλα! Κάνε την κίνηση, σήκω και φεύγουμε. Ένα κλικ είναι !

Τι εννοείς "κλικ"; 

Κλικ παιδί μου, πώς λέμε πατάω ένα κουμπί και βγαίνει μια χοντρή; 

Αυτά τα αστεία σου είναι του ογδόντα και είναι ξεπερασμένα πια. 

Σαν τα ιστολόγια.

Τι είπες; 

Τίποτα, κάτι δικά μου. Λοιπόν, θα κάνεις κλικ; 

Καλά λοιπόν, να μη σου χαλάσω χατίρι. Κλικ.

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025

Ο αδιάβροχος

 Έξω βρέχει. Καταιγίδες ήρθαν, θα περάσουν, ξέσπασαν, ξερίζωσαν.

Μέσα είναι στεγνά, δεν πέρασε ούτε μια σταγόνα. Ξηρό το κλίμα εντός, απεφάνθη! 

Στεγνός. Απότοκο της αποστέγνωσης. Των αισθημάτων και των χυμών. Στεγνός ουχί στυγνός. Απλά ξηρός και ξεραμένος. Αποξηραμένος, σαν σπόρι διασκέδασης. 

Δε μιλώ επί του προσωπικού, στεγνά κι αδιάντροπα εξηγώ: κάποιος θα φύγει σήμερα. Κάποιος έφυγε χτες. Στέγνωσε κι εκείνος. Μούμια στη σκόνη του χρόνου. 

Στεγνός κι αδιάβροχος. Μέσα του. 

Έξω βρέχει ακόμα.

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2025

Da sind wir schon wieder

1) " Alles ist schon einmal gesagt worden, aber da niemand zuhört, muss man es immer von neuem sagen."

Andre Gide (le Traitè du Narcisse)


2) "Wir waren tausend mal schon hier. 

Es wird auch diesmal funktionieren.


Doch nichts was sich nicht repariert....

Das Lumpenpack (Kopf zu groß, vom Nie wieder wach) 


3) das neue/alte Ideal des neuen Deutschen? 

flink wie Windhunde, zäh wie Leder und hart wie Kruppstahl....Baby 

Elon und Donald, Alice und Björn, nette Leute, sorgen sich um ihr Land. Wie damals Adi und Hermann und Heinrich und.., und..., und viele Millionen Mitläufer. Weimarer/ Regierungskrise/ Ängste und Naivität parallel.

Die Untätigkeit wurde von Dilettantismus ersetzt, sagte der Komiker. 

Wahl im Februar. Machtübernahme? 

4) Erster Jahrestag, neues Glück? 


Tja......